STANDARDY OCHRONY MALOLETNICH
WPROWADZENIE
Nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (Dz.U. poz. 1606) określiła warunki skutecznej ochrony małoletnich przed różnymi formami przemocy. Wprowadzone zmiany wskazują na potrzebę opracowania jasnych i spójnych standardów postępowania w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich.
„Standardy ochrony małoletnich” są jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i stanowią formę zabezpieczenia ich praw. Należy je traktować jako jedno z narzędzi wzmacniających i ułatwiających skuteczniejszą ochronę małoletnich przed krzywdzeniem.
W konstruowaniu „Standardów ochrony małoletnich” przyjęto następujące założenia:
1. w Samorządowym Żłobku „Świetliki” w Chełmku nie są zatrudniane osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu małoletnich,
2. podejmowane postępowanie nie może naruszać praw dziecka, praw człowieka oraz bezpieczeństwa danych osobowych.
Ponadto przyjęto, że:
1. działania podejmowane w ramach ochrony małoletnich przed krzywdzeniem są dokumentowane oraz monitorowane i poddawane okresowej weryfikacji przy udziale wszystkich zainteresowanych podmiotów.
Standard I. POLITYKA: Placówka ustanowiła i wprowadziła w życie Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem
1. Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem dotyczy całego personelu Samorządowego Żłobka „Świetliki” w Chełmku (pracowników, praktykantów, stażystów i wolontariuszy).
2. Rekrutowany personel sprawdzany jest w Rejestrze Przestępstw na Tle Seksualnym oraz w Krajowym Rejestrze Karnym.
3. Pracownicy przynajmniej raz w roku sprawdzani są w Rejestrze Przestępstw na Tle Seksualnym oraz przynajmniej raz w roku składają oświadczenie o niekaralności.(Załącznik nr 1)
4. Każdy pracownik Samorządowego Żłobka „Świetliki” w Chełmku reaguje w przypadkach podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia. Zawiadamia dyrektora placówki a następnie dyrektor informuje odpowiednie służby o podejrzeniu krzywdzenia – Policję w Chełmku i Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Chełmku.
5. W Samorządowym Żłobku „Świetliki” w Chełmku nie ma akceptacji dla złego traktowania dzieci. Każde dziecko traktowane jest z szacunkiem oraz indywidualnie pod względem rozwoju. Podopieczni mają czuć się w placówce bezpiecznie a pracownicy dołożyć wszelkich starań aby ich potrzeby były zaspokojone.
6. Zasady ochrony danych osobowych: -karty zgłoszeń, umowy, karty obserwacji dziecka, załączniki zawierające dane osobowe/ wrażliwe dziecka znajdują się w biurze Samorządowego Żłobka „Świetliki” w Chełmku,
-wszystkie dane znajdują się w szafie zabezpieczonej kluczem, do której dostęp ma wyłącznie dyrektor placówki.
7. Zasady ochrony wizerunku dzieci:
- Podczas podpisania umowy z placówką, rodzice/ opiekunowie prawni podpisują zgodę bądź jej brak na publikacje zdjęć na stronie żłobka, na koncie facebook należącym do placówki oraz w gazecie gminnej „Echo Chełmka” ( Załącznik nr 2)
- Zdjęcia wykonywane są wyłącznie telefonem firmowym Samorządowego Żłobka „Świetliki” w Chełmku
Standard II. PERSONEL: Placówka monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci
1. Placówka uzyskuje dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym członku personelu.
2. Informacje z Krajowego Rejestru Karnego kandydat na pracownika Samorządowego Żłobka „Świetliki”, praktykant, wolontariusz dostarcza do dyrektora placówki najpóźniej w dniu rozpoczynającym pracę, ale jeszcze przed rozpoczęciem pracy/ praktyki.
3. Placówka zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
a) rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci
b) procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia
c) odpowiedzialności prawnej pracowników placówki, zobowiązanych do podejmowania interwencji
d) procedury „Niebieskiej Karty”
Standard III. PROCEDURY: W placówce funkcjonują procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka
1. Placówka wypracowała procedury, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu organizacji, członków rodziny (Załącznik nr 3)
2. Wszystkie czynności podjęte podczas interwencji placówki są opisane w karcie interwencji (Załącznik nr 4)
3. Placówka dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom ( Załącznik nr 5)
Standard IV. MONITORING: Placówka monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci
Standardy podstawowe:
a. Przyjęta polityka ochrony dzieci jest weryfikowana - przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci (Załącznik nr 6)